donderdag 14 juli 2011

RED HOT

Bij de melding van het nieuwe thema: " de zon " wist ik het meteen : " hiervoor heb ik dan al die jaren sinasappel - , mandarijnen - en uiennetjes gespaard". Voor het ontwerp ben ik uitgegaan van het feit dat de zon niet perfect glad en rond is maar een bewegende hete massa met uitbarstingen van gassen.
De top van de quilt is een cirkel van rode stofjes met daaromheen een donkerblauwe katoen die na de eerste wasbeurt niet egaal van kleur was gebleven.
Op de cirkel heb ik lagen van netjes genaaid. Alles met de hand wat het handigst was met al die lusjes. Daarna heb ik met de gele , rode en oranje netjes in flarden en bijpassende gekleurde schapenwol een compositie gemaakt. In het midden zitten ook repen netjes geknoopt als bij smyrna knoopwerk.

De sinasappelnetjes zijn zo stevig dat de flarden ook als de quilt hangt naar voren blijven hangen.
zoals op de foto met de liggende quilt is te zien.
Achterkant van de quilt voordat het naamlabel er op ging. Zo is goed te zien hoe de cirkel van netjes en de blauwe rand is gequilt.
For the theme: " The sun "I knew that's why I collected for years oranges - , tangerines - and onionnets. For the design I used the fact that the sun isn't smouth and round but a moving hot mass with outgoing damps of gas. The quilt is made with a cirkle of red cotton and around that darkblue cotton. On this a composition of red, orange and yellow nets and dyed sheep's wool. The nets are strong enough to stand out horizontal. On the picture of the backside you can see the handstichting of the red circle and the blue surrounding.

Geen opmerkingen: