dinsdag 20 maart 2012

Hanekam



Mijn "Hanekam" 50 x 50 cm, gemaakt voor de internetquiltgroep De-Uitdaging: thema "element van een dier" doet mee aan de Miniatuurquilts Tentoonstelling van het Quiltersgilde. We hebben de quilts van ons thema als groep ingestuurd en hopen net als vorig jaar bij elkaar te hangen.





Hier is mijn " Hanekam " te zien hangend aan de kippenhokdeur. Voor dit thema "Element van een dier" moest ik toen direct aan onze haan denken. Hij is na 9 jaar in oktober 2008 overleden. Eigenlijk van ouderdom omgevallen nadat we 3 dagen daarvoor nieuwe kippetjes voor hem hadden gekocht. Zijn kam bleef tot het einde een mooie rode maar horizontale kam. Ik heb voor het ontwerp van deze uitdaging de meer bekende verticale hanekam gebruikt.
De quilt is opgebouwd met een top van maar 3 stoffen. Een enigszins transparante groen/zwarte stof, een zwart/wit gestreepte stof die geplooid op een chineesrode zijde ligt. De veren van de haan komen bij de kop ook uit de sterk doorbloede huid. Het oog is met zwartgaren door gequild waarop met grijze en zilververf is geschilderd Het ooglid is 3D. De dag nadat de quilt af was heeft een vos ons kippenhok s'morgens vroeg leeggegeten. Toen hadden we geen haan / kip meer over. Het kippenhok was 2 weken later weer gevuld met 4 nieuwe krielkippen want het was wel erg stil zo'n leeg hok en ren aan de ingang van onze achtertuin. Zomer 2010 kwam de vos nog eens langs en dus weer nieuwe kippen die te zien zijn geweest bij het stukje over Roest op mijn Blog onder Rust Roest.
Detail oog quilt Hanekam
At the Miniaturequilt exhibition of the Dutch Quiltersgilde is my quilt Hanekam - Cock's comb on show. For details see the flyer on top .

3 opmerkingen:

nadia zei

Ik vind 'm echt geweldig mooi! Hij verdient een ereplaatsje op de TT...
Groetjes, Nadia

christina zei

Hij is helemaal mooi door het verhaal erachter.

Hannie de Beer zei

Hij is in het echt prachtig Marjo ! En ook je Pompeï heb ik gisteren in het echt gezien. Een mooie TT in Otterlo!