vrijdag 27 april 2012

Flora MacDonald op OEQC 3t/m 6 mei 2012 in Veldhoven



Toen het thema voor 2012 van de Open Europese Quiltkampioenschappen bekent werd wist ik het direct.
FLORA

Dat wordt voor mij Flora Macdonald.
Voor diegene die geinteresseerd zijn in de geschiedenis van Schotland is Flora Macdonald een bekende. Zij leefde in de 17e eeuw in het westen van Schotland en werd door haar daden een grote heldin voor de Schotse vrijheidsstrijders.



Ik heb haar op mijn quilt "Flora MacDonald" uitgebeeld op de boot die zij heeft geregeld om

"Bonny"Prince Charles Eduard Stuart

te helpen ontsnappen aan het Engelse leger. "Bonny "Prince Charles was een erfgenaam van de Schotse troon en na een ballingschap in Frankrijk probeerde hij met steun van de Schotten de troon te heroveren. Hij is met zijn leger tot vlakbij London gekomen maar uiteindelijk bij Culloden in Oost Schotland in 1746 verslagen. Toen moest hij vluchten want er stond een prijs op zijn hoofd. 



Flora Macdonald heeft hem toen gered door met hem over land en per boot in veligheid te brengen. Zij reisden samen met Bonny prince Charles als haar vrouwelijke meid. Dit kon blijkbaar onopvallend want Prince Charles had zijn bijnaam Bonny ook niet voor niets."Bonny" is Schots voor mooi. Bonny toen zo'n 24 jaar was een knappe man maar kon blijkbaar ook door gaan voor een vrouw in vrouwenkleren. 


De reis van maanden bracht hen aan de West kust en daar namen ze de boot naar de Isles.
Op de Isles of Skye kon Bonny prince Charles op de boot naar Frankrijk om nooit meer terug te keren naar Schotland.


Op mijn quilt komen verder distels op rotsen voor. De distel is het symbool van Schotland met weer een ander verhaal als achtergrond. Ook een strijd van de Schotten tegen de Engelsen maar deze Slag bij Bannuckburn, in de 13e eeuw, is door de  Schotten gewonnen.
Van de quilt zijn nu alleen details als foto's omdat de quilt van 3 t/m 6 mei tentoongesteld is in de wedstrijd "Flora" van de OEQC  2012 in Veldhoven. zie www.oeqc.eu  voor de details van adres en openingstijden.

5 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

Als ik dit lees wat mis ik Schotland dat.
We woonden niet ver van het kasteel, waar ze nog steeds wachten op de bevrijding van de Engelsen, waar dit verhaal over gaat.
Wat een schitterend quilt en wat jammer dat ik het niet kan komen bekijken, helaas zit Veldhoven er niet in dit jaar
Groetjes Joke en succes

Ineke zei

Wat een mooi verhaal. Ik ga hem bewonderen.

Hannie de Beer zei

Een prachtig verhaal,natuurlijk ga ik je quilt goed bekijken in Veldhoven!De details zijn erg mooi, vooral ook de distel!Ik ben erg benieuwd! Ik ben er Donderdag!

christina zei

Wat een bekend verhaal. Je hebt het mooi beschreven en in een quilt verwerkt. Natuurlijk ga ik em nu extra goed bekijken in veldhoven.

Irma Markus zei

Mooi verhaal, maar vooral mooie detail foto's, het maakt nieuwsgierig naar het geheel.
De distel en het water tegen de boot zien er intrigerend uit!