woensdag 10 april 2013

KON TIKI

 
Ik ben naar de film  KON TIKI  geweest over de Kon Tiki expiditie die Thor Heyerdahl heeft gemaakt in 1947 en ben erg onder de indruk  hoe mooi dit verhaal is verfilmd. Ik heb het boek in mijn jeugd gelezen, dol op reisverhalen en liefst over de zee. Later vond ik dit oude exemplaar met oud Nederlandse vertaling en nog van die zwart/wit foto's in groepjes op glanzend papier midden in het boek.
 
 

 
 
 
Wat mij vooral boeide is dat een groepje mensen het durfde om in 1947 nog voor de satelietcommunicatie alleen met sextant voor plaatsbepaling en morse als contactmiddel de grote en vooral Stille Oceaan over durfde steken op een balsavlot met alleen de stroming van de oceaan als voortstuwing. Dit is dan ook prachtig verfilmd (en zonder spektakel om het spektakel of sensatie) . 

 

Alleen maar oceaan voor meer dan 100 dagen en de hoop dat je idee/theorie dat 1500 jaar geleden de Peruanen vanuit Zuid Amerika Polynesie ontdekten. Elke dag komt de zon op in het oosten en gaat onder aan de kant die je op.vaart.


 
 
Ik heb wel meerdere keren meer dan 10 dagen achter elkaar op zee gezeten van Kenia naar Singapore of Marseille naar Singapore maar dan zag je de Maledives en rook je het land van Indonesie en Maleisie. En ook wel 30 dagen achter elkaar aan boord zonder er af te mogen van New York via Straat Gribaltar door de Middelandse zee naar het Suez- kanaal, Rode zee, Perzische Golf en weer terug door Suez- kanaal naar Livorno in Italie. Maar daar waren we wel steeds in havens maar mochten de wal niet op. ( voor wie het niet weet toen ik Paul trouwde was hij scheepswerktuigkundige bij de scheepvaartmaatschappij Nedlloyd Rederijdiensten)
Dus de beelden in de film van die eindeloze zee waren erg mooi en riepen fijne herinneringen op.
Op wat later bleek onze laatste reis had ik mijn naaimachine mee en heb ik dit textielschilderij gemaakt. Koffer vol lapjes, simpele naaimachine en heel veel zee om ons heen. Het textielschilderij is gespannen om een houten frame.
Hier zie "mijn" eerste schip  de "Nedlooyd Honshu " zo als ik het schip voor het eerst zag de haven van Mombasa, Kenia binnenvarend. Wij waren de nacht er voor aangekomen in het hotel aan de rivier om een reis van 6 maanden te gaan maken. Na deze film zal er zeker weer een zeezichtwerkstuk van mij komen. De ondergaande zon foto's zijn recent van vakantie in Bretagne. 

 
Nedlloyd Honshu in Mombasa
1985, 65 x 50 cm
 
I have been to the movie KON TIKI about the Kon tiki expidition of Thor Heyerdahl in 1947. It is a great movie with beatiful pictures of the endless sea and the journey on the balsa-raft. I read the book when I was young and have an old Dutch copy with black/white pictures. I loved travelbooks and stories about the sea. I am impressed by the way they filmed the story of the book and the sea. The story about a group of people who dared to cross the Pacific on a small raft with nothing but the current of the sea and there idea that the Peruvians sailed the Pacific 1500 years ago to inhabited the Polynesian Islands. More than a 100 days of nothing but oceaan.
I have sailed with my husband (then Marine Engineer) and made crossings of the Indian ocean for 10 days by merchant ships and have been for 30 days on end  from New York across the Mediterranean through the Suez-canal , Red sea and the Persian Golf and back to Livorno Italy without getting off the ship. So the images of the sea in the film gave good memories and were beatiful.
 
On what later would be our last journey I had my sewingmachine and a suitcase with textile with me and I made this Textile artwork on wooden frame. It is how I saw the ship Nedllloyd Hondhu for the first time. From our hotel next to the river the ship was my home for the next 6 months.. After this beatiful film I surely will make more sea side works in the future.

2 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Een super verhaal Marjo! De film lijkt me ook geweldig, net als het feit dat jij zulke bijzondere reizen hebt meegemaakt, Ik denk dat ik de film ook maar eens ga bekijken?

Janine zei

Nu wil ik meteen met vakantie, verkeerde insteek voor een werkdag die vrijdag heet.
Heimwee-werkstukje.