maandag 25 juni 2018

Dobberen


Dobberen
Quilt 50 x 50 cm,2018
voor thema "In  en op het water" Artquiltgroep www.de-uitdaging.blogspot.com 


Bij dit thema dacht ik direct aan de foto die mijn vader ooit nam van mij dobberend op een autobinnenband op de Loosdrechtse plassen. Met een handdoek als zitje heerlijk in het zonnetje onder het toeziend oog van mijn vader en zijn camera. Ik zal nog geen vier zijn geweest en genoot van het water en de rust van de kabbelende golfjes.
Wij hadden altijd rubber binnenbanden om mee te spelen. Ze konden veel beter tegen een stootje en konden gewoon geplakt worden. Ze groeide met ons mee wat later hadden we heel grote tractor binnenbanden. Geen idee hoe mijn vader daar aan kwam. Waarschijnlijk van zijn autorijschool leerlingen.


De voorgrond is gemaakt met watervlakstukken uit licht grijze velours en een in kleur verlopende grijze glanzende stof die niet platgestreken wil worden. voor een ander project was het niet geschikt maar hier past het juist wel. 
Voor de rietkraag op de achtergrond ( om diepte te krijgen ook hier uitgevoerd) heb ik meerdere groene en bruine organza en kunstzijde reepjes verticaal doorgestikt en dat alles weer onder 1 transparante laag organza nogmaals door gequilt.


gebruikte materialen

De persoon op de rubber(fiets)band kwam als laatste op de quilt. Er waren 3 versies in een zelfgeverfde blanke huidskleur maar dat was het steeds niet.
Uiteindelijk de vorm uit dik vilt in lagen geknipt en op een restje oude gestreepte  badstof genaaid
Deze kleur past beter bij het geheel en de vormen in het dikke vilt komen strakker en helderder over.
Op de zwart/wit foto kon ik niet zien wat de kleding was dus heb ik een badpakje gemaakt van een lapje katoen met een dessin dat in de begin jaren zestig vast mode was. Het zal ook vast door mijn moeder gemaakt zijn.

 

 Het water bovenin is van donkere glanzende kunstzijde en gemêleerde grijze velours ( net een tint donkerder dan de onderste velours.)
De quilt is in de watervlakken hand gequilt met grijs en zilver garen.


Detail watervlakken boven


detail watervlakken onder

1 opmerking:

Hannie de Beer zei

Wat schattig dit werk! Je hebt het erg mooi weer gegeven,met fraaie details!
goede compositie en kleuren.