woensdag 6 maart 2013

Lente, al bijna vakantie gevoel


Met open armen / With open arms
 
50 x 50 cm
mei 2009
gemaakt voor het thema "schat van een stad" van Artquiltgroep www.de-uitdaging.blogspot.com 
 
 
Na wat gegoogle kwam ik op een blog van iemand die een foto had geplaatst van mijn "Met open armen" hangend op de Expo Rijswijk Patchwork & Quiltdagen 2012. Omdat uit haar tekst bleek dat ze niet wist van wie de quilt was heb ik gereageerd. Ik kreeg een leuke mail terug. Ik verwees naar mijn blog en dat van De-Uitdaging voor het verhaal maar kwam er later achter dat de quilt niet op mijn  eigen blog staat omdat het van voor die tijd is.

 
Bij een schat van een stad schoot mij niet direct iets te binnen. Mijn beste herinneringen zijn aan weidse landschappen en bergen. Maar bij een "schat van een mens" denk ik aan iemand die mij met open armen ontvangt / verwelkomt. Naar aanleiding daarvan dacht ik daarna aan New Castle met daar net buiten aan de snelweg op een heuvel de "Angel of the North".
Het nieuwe kasteel van New Castle stamt uit 1080 na chr. en staat in steenbruin rechts op de quilt naast de nieuwbouw van de stad. Mijn favoriete schotse landschap staat links op de quilt: een berg en stenen brug over de rivier.
 
 
 
De "Angel of the North"is een beeld van Antony Gormley en is 20 meter hoog en 54 meter breed ( zo breed als een vliegtuig) voor meer info zie www.en.wikipedia.org/wiki/Angelofthenorth en staat sinds 16 -2- 1998  aan de snelweg bij Gateshead net ten zuiden van New Castle. Als je vanuit b.v. London naar het noorden rijdt zie je haar van verre staan en  verwelkomt zij je met haar armen wijd. De Angel of the North is het symbool van noordelijk Engeland en voor mij het begin of eind van een fijne vakantie, die met een overtocht per schip begint/eindigt in de stad New Castle. 

 
De Angel of the North staat op de grens tussen de drukke stad New Castle en het landelijke gebied met de weg naar Scotland. Scotland waar mijn favoriete vakantie gebied is met sneeuw op de bergen, rivieren met oude bruggetjes en rust. Het beeld is gemaakt van staalplaten. 
Ik heb het beeld uit repen katoen opgebouwd die aan elkaar zijn genaaid tot een ruimtelijke vorm die op de quilt is geappliceerd.
De totale quilt symboliseert voor mij het gevoel van leven tussen stad en landelijk gebied. Het zien van de "Angel"geeft hoop op welkom zijn waar ik naar toe ga.
 
 



Wij zijn zomer 2006 op weg naar Scotland via een eigen afslagje van de snelweg gestopt bij de Angel en ik kon haar van dichtbij zien en dan ook echt aanraken.
 
Op de foto staan links man en zoons en kun je zien dat de armen van de Angel iets onder een hoek naar voren staan. Foto hieronder laat zien hoe imponerend groot het beeld is. Onderste foto laat de mooie glooing van de bilpartij zien en de onderkant van een arm.


 
 
Quilt With open arms  made by me in 2009 for the theme Darling of a city for  the Artquiltgroep www.de-uitdaging.blogspot.com . Spring is in the air and the feeling of holyday I will show you  this quilt with its story on my blog. Inspired by the statue "The Angel of the North"of Antony Gormley I made this quilt with a 3D Angel made of strips of cotton and on the left the Scottish landscape as my favorite holiday destination and the castle of New Castle on the right. The quilt symbolise the feeling of living between the bisy town and the rural landscape and the angel gifs me hope to be welcome on my travels.

3 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Een erg leuk blogverhaal! Wij kennen jou quiltje natuurlijk van de tt, maar je had toen nog geen blog?
Die mevr. Had dus ongevraagd jou werkje gepubliceerd?

christina zei

wat weer een mooi verhaal. En voor jou is het natuurlijk leuk om zo dit werkstuk op je blog te krijgen,

mia zei

Het verhaal achter je quilt kende ik al, en je quilt is bijzonder, maar je titel? we krijgen weer kou!