donderdag 28 april 2011

RUST ROEST

Voor de quiltgroep De-uitdaging ( www.de-uitdaging.blogspot.com ) was het thema van dit kwartaal: Roest.
Ook ik had wel een keer een lapje om wat oud ijzer gewikkeld maar er verder niets mee gedaan.
Omdat het woord roest meerdere betekenissen heeft heb ik deze gecombineerd.
Volgens van Dale :
Roest:
1.rood-bruine bedekking die aan de oppervlakte van ijzer en staal die ontstaat door verbinding met zuurstof.
2.stok waarop de kippen slapen; gedeelte van een gebouw,een stal waar kippen hun slaapplaats hebben; nachtelijke verblijfplaats voor vliegend wild.

Dus ons kippenhok maar eens bekeken op waar roest zich zou kunnen voordoen. Met een door Paul zelfgebouwd houten nachthok met gazen ren was dat niet veel dus heb ik een plek bedacht.
De kippen slapen s'nachts op een stok die in een metalen ophanging zit.

Op de quilt zie je een plank witgeschilderd hout met een roestvlek onder de stokophanging.
De kip is net aan het wakker worden en heeft nog net niet haar kop naar voren gedraaid.


Omdat het een wit lapje was met de roestafdrukken heb ik in het ontwerp de stok aan een witgeschilderde plank bevestigd. De houtnerf is nog zichtbaar in het quiltwerk. Voor de poten heb ik de achterkant van een gemeleerde stof gebruikt. De zitstok heeft ook gequilte houtnerf.



Het gaas heb ik met rubbing met zilver oilpaintstick op een grijsblauwe stof over het echte gaas gemaakt en daar weer klimop blaadjes op geschilderd met textielverf en alles in de vormen van het gaas en de blaadjes doorgequilt. Er groeit geen klimop in het hok omdat de kipen dat opeten.



Dit zijn dan onze kippen. Vera (de witte ) en Iris de zwartgezoomde Wyandottes. Ik heb voor de kip op de quilt gekozen voor de zwartgezoomde veren omdat daarmee de houding van de kip het beste was uit te beelden.





Rust Roest

(In English: Idleness is the root of all evil, but direct translation of the title must be: you get stif by sleeping to long)

is the title of this quilt.


Made for the quiltgroup De-uitdaging ( www.de-uitdaging.blogspot.com ). This periode the theme was Rust. I had a white piece of textile wrapped around iron. I made this the wooden plank where the sleepingstick of the chickens rest on. The chicken is just awakening. The chickenwire is made by rubbing over real chickenwire with a paintstick on a greyblue piece of cotton. Hedera-leaves are painted on after that and all is quilted in the lines of the wire and leaves.






1 opmerking:

marjolijn zei

Wat heb je het thema weer op een bijzondere wijze verbeeld! Heel mooi gedaan. En ik moet zeggen dat Iris een prachtig model is geweest!
gr. Marjolijn