maandag 11 juni 2012

Dit was het QuiltFestival Noord Groningen 2012


 Het was de eerste keer dat ik in Groningen was, behalve ooit over de snelweg naar Scandinavie.
Voor het opbouwen van onze expositie was ik op donderdag al naar het Quiltfestival en heb 3 nachten op de mooie camping in de Breede bij Warffum gekampeerd. In de "deuropening" van mijn tentje zie je mijn rugzak die voor deze gelegenheid nog mee mocht. Ik heb al een nieuwe maar omdat we het thema "Wat mij blij maakt\" tonen waar deze rugzak op mijn quilt de ereplaats heeft heb ik nog lekker deze tas meegenomen. Het wordt nog moeilijk afscheid nemen van de tas.


In het Schathoes van de Menkemaborg mochten wij onze quilts hangen. Wat een mooie locatie en om binnen onze thema's te blijven hier de spiegeling van het Schathoes in de slotgracht van de borg.


 Hier worden de quilts opgehangen en dat is een precies werkje wat je goed aan Joppe (man van Marjolijn ) en Hannie kan overlaten. Ook haar man Gerard en Jan, de man van Mia waren actief. Zo hebben we 6 thema's tentoongesteld. Bij binnenkomst was het eerste thema "Alles in een Kleur"
Mijn quilt "Ptarmigans"de witte sneeuwhoenders hangt rechts in het midden. Daaronder hangt mijn "Tussen Wal en Schip" van het thema Spiegeling om het aantal van 12 compleet te maken. Je gaat even tussendoor je tent opzetten en dan hang je met een extra quilt.



Het 2e thema is "Zon". Dit thema kreeg veel belangstelling en veel lovende woorden. Mijn quilt "RED HOT "hangt rechts boven. Vooral de verscheidenheid van de aanpak voor het thema en de verschillende uitvoeringen vond men heel interessant. 



Thema "Gebruikt" was het een na laatste thema van afgelopen voorjaar en er kwamen heel veel leuke reacties op. Ook door de niet zo voor de hand liggende materialen die niet iedereen in een quilt verwacht. "Gebruikt! Textiel " hangt rechts onder.


Ons nieuwste thema "Water" was nog maar net af en hadden we zelf ook nog niet van elkaar in het echt gezien. 'Stromend Water" hangt 2e rij van rechts in het midden. Er waren reacties van "zo'n waterval heb ik gezien". De reacties op al deze quilts waren zo leuk om te horen. Een thema wat veel mensen aanspreekt.



Het thema "Wat mij blij maakt" was ook een succes bij veel bezoekers. Hier hangt dus mijn quilt in het midden met mijn rugtas vol badges van bergwandelingen in Schotland, Wales en Ierland en Engeland als middelpunt. Uitleg op de achterkant van de quilt is Wat mij blij maakt: mijn rugzak vol mooie herinneringen, mijn gezin, de bergen in GB en wandelen langs de kust. De tas is 9 jaar overal met mij mee geweest maar volgens anderen nu echt aan vervanging toe.



Thema contrast. Hier hangt mijn "Cricketball contra Grass" links onder. Contrast in kleur rood -groen, contrast in vorm ronde bal - rechthoekig gras, contrast in materiaal kunstgras met allemaal gelijke sprieten - natuurlijk gras dat alle kanten uit staat, contrast in status tempo van de bal -  statisch gras.



Deze foto heb ik  van het blog van collega De-Uitdaging leden gehaald. Alle leden hadden 25 kaarten met foto's van de quilts gemaakt en die hadden we te koop. Ook dat was een succes. Op de achtergrond mijn laptop die met een diapresentatie al ons werk liet zien. De laptop heeft zoveel beleefd dat hij vanmorgen niet meer mee wilde werken maar Paul heeft hem vanavond open gemaakt wat geblazen en gedaan en hij doet het weer.



Ik ben in de ochtenden ook nog naar andere exposities geweest. Er was zoveel moois en gevarieerd aanbod door de organistaie van dit Quiltfestival bijeen gebracht dat het 3 dagen heel erg genieten was van al het textiel en van al de daarvoor geinterresseerde bezoekers. Want niet alleen de quilts en andere textiele kunst was genieten maar ook de kleding en het enthousiasme van de bezoekers waren een heel speciale ervaring. Mijn complimenten voor de organisatie en al de vrijwilligers die dit geweldige festival mogelijk hebben gemaakt.



Zelfs bij het stormachtige weer zaterdag was het genieten van het Groninger landschap.
Dit is het pad naar de Rottum waar het hoge gras een mooie baan in het landschap ,maakte.


Pictures of the Quiltfestival Noord Groningen 2012 with the exhibition of the quiltgroup
De-Uitdaging of which I am a menber. I was with my tent for 4 days in the north of the Netherlands and we had a perfect time with the exhibition of our work and all the visitors.



8 opmerkingen:

Ellen zei

Mooi verslag Marjo,was erg gezellig!!
Gr Ellen

Hannie de Beer zei

Een leuk overzicht! Vooral ook de weg naar Rottum,we waaiden haast uit de kleren! Maar het was één groot feest! Ik had deze dagen niet graag gemist!

marjolijn zei

Wat een heerlijk uitgebreid verslag! En ja, het was geweldig en heel gezellig. Alles klopt, alleen mijn echtgenoot heet Joppe, maar de verbastering is niet zo erg hoor.
gr. Marjolijn

mia zei

Wat heb je de tt goed weergegeven, het was inderdaad een hele bijzondere ervaring om op deze manier aan een Quiltfestival te mogen deelnemen, gr. mia

Anoniem zei

Leuk overzicht van de tt.
Fijn al die aandacht voor onze quilts

christina zei

Je hebt er een prachtig verhaal van gemaakt. Wat was het leuk he. Zo fijn om nu es uitgebreid met jou te kunne praten.

Paul Stoeckart zei

Heel mooi,
Jammer dat ik er niet bij kon zijn.

Psul

Irma Markus zei

Leuk uitgebreid verslag, fijn om het zo weer terug te lezen. Het waren fijne bijzondere dagen!