dinsdag 21 oktober 2014

Demonstratie quilten en quilt op Open European Quilt Championship 2014 Veldhoven NL

 
Holbeinsteek / Holbeinstitch
detail quilt
70 x 90 cm, 4 / 2014
 
Voor de wedstrijd van de OEQC 2014, thema "Oude Meesters" heb ik een quilt gemaakt geïnspireerd op het schilderij van Koningin Jane Seymour van Hans Holbein de Jongere.  (1497-1543)
Hans Holbein was hofschilder aan het hof van de Engelse Koning Hendrik de VIII en heeft vele vrouwen van deze koning geschilderd. Jane Seymour was de 3e vrouw van Hendrik VIII en het schilderij is van 1536 /37. 
Hans Holbein schilderde de borduursteken, kant en texture van kleding zo precies en verfijnd dat de borduursteek "Zwartwerk"de naam Holbeinsteek kreeg . Dit was niet alleen zo in Engeland maar wereldwijd is deze vorm van borduurwerk bekend onder de naam Holbeinsteek. Een borduurmethode waarbij voor en achterkant het zelfde zijn en de borduurtechniek dus ideaal is voor het borduren op kragen en manchetten.
 

 
De quilt, 70 x 90 cm, geeft een detail weer van het schilderij, dat zelf maar 26,3 x 18,6 cm is, in meer dan ware (mens) grootte met de nadruk op de manchetten en met borduurwerk versierde mouwen.
Al het textiel werd door Holbein tot in de kleinste details draadje voor draadje geschilderd terwijl de huid van handen en gezicht  heel vlak bijna stuc geplamuurd werden weergegeven. 



 
Koningin Jane Seymour
Hans Holbein de Jongere 
1536 /37
26,3 x 18,6 cm
Mauritshuis, Den Haag NL

 
Ik ben altijd al geinterresseerd geweest in de Engelse  Tudor periode. Veel kastelen bezocht waar de Tudors woonden en schilderijen bekeken van deze stijlperiode. En natuurlijk de kleding uit die tijd bestudeerd. Voor mijn Lerarenopleiding Textiele werkvormen moest ik in 1978 een pop, 60 cm hoog, maken met historisch kostuum. Dat werd Jane Seymours n.a.v. het schilderij in het Mauritshuis en de tv serie Hendrik de VIII. \Ik vond het zo'n leuke opdracht dat ik Hendrik er ook nog bij heb gemaakt. De poppen zijn met een aantal anderen  in de Bijenkorf etalage tentoongesteld. Sinds die tijd staan ze bij ons op de schoorsteenmantel. 
 
Op de OEQC 2014 sta ik samen met Ria, Corinne, Hilde en Yvonne in een demonstratiestand tussen de grote zalen en het restaurant. Wij laten verschillende stijlen van quilten zien.
Hiervoor heb ik verschillende kleine lappen in verschillende verfmethodes geschilderd.
Hieronder zie je de lapjes opgevouwen in een pindakaaspot en dan met verschillende kleuren procion bedruppelen methode. 
 



 
Door te verven met dezelfde tinten rood  maar op verschillende materialen zijn de stoffen voor de quilt hieronder ontstaan. Bij het volgende voorbeeld zijn restjes stof geverfd en daarna tot een 3D vorm gemaakt.
 

 
In de nieuwste Nieuwsbrief van QuiltKompas van Ineke Schotanus staat een stukje over ons en onze stand. www.quiltkompas.nl  Vanaf donderdag, als de OEQC 2014 is geopend,  staan er ook interviews met ons en de quilts van de wedstrijd van ons op de site van QuiltKompas.


3 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Heel interessant Marjo! Ik ben er zondag,dus kom ik zeker kijken, vooral je wedstrijdquilt lijkt me een bijzonder werk.en leuk om jullie te ontmoeten!
Er hangt ook een themaquilt van mij .

mia zei

Ook weer een bijzonder werk, zondag gaan wij kijken we zien je dan.

Maya zei

De wedstrijdquilt is in het echt nog veel mooier! Leuk om vandaag jullie demonstratiestand gezien te hebben!