vrijdag 26 juni 2015

Bloeiende Quilts en Scottish Diaspora Tapestry in Zeeland

 
Sneeuwklokjes
50 x 70 cm
Voor de B(l)oeiende Quilts expositie in Zeeland was mijn "Sneeuwklokjes" geselecteerd.
Afgelopen dinsdag ben ik naar de expositie wezen kijken. In het zeer oude Historisch Museum de Bevelanden in Goes hangt mijn "Sneeuwklokjes" samen met een deel van de selectie. De andere  quilts hangen in het Fruitteelt Museum in Kapelle. (t/m 1 november 2015)


 
Het is een mooie verzameling  quilts met elk een eigen uitbeelding van wat voor moois er in de natuur groeit en bloeit en inspireerd tot ontwerpen.
In Goes hangen de quilts in een erg donkere ruimte, maar van alle quilts zijn er kaarten te koop om thuis nog eens na te genieten van al de creaties. Er was ook een Merklappen en Stoplappen expositie van werk van meisjes uit het Amsterdamse weeshuis en over de klederdrachten van Zeeland. 



Daarna ben ik naar de wereldpremiere van de "SCOTTISH Diaspora Tapestry" in de Schotse Huizen in Veere geweest. ( t/m 26 juli)
Dit zijn verhalende borduurwerken over de Schotten  uitgewaaierd over de hele wereld.
In 34 landen waren mensen benaderd om mee te werken aan dit project. Iedereen kreeg dezelfde stof en garen en kon daarmee zijn/haar verhaal uitbeelden over de Schotten die naar andere oorden emigreerden. Het zijn 305 panelen geworden met prachtig borduurwerk. Het was erg interressant om te zien hoe men van Noorwegen tot Antartica en van China tot Chili eigen borduursteken had voor het uitbeelden van Tartan en de natuur. Allemaal laten zien gaat natuurlijk niet maar deze drie laten een beetje zien hoe speciaal deze expositie is. Hieronder als eerste de meest beroemde schotse song die over de hele wereld wordt gezongen.

 
Auld lang sine

 
 
Dit paneel gaat over John Muir, father of the national parks. Hij is de grondlegger van veel natuurparken en natuurbescherming. Daarmee heeft hij voor mij heel veel wandelingen in de Schotse  natuur mogelijk gemaakt. Ik ga er van de zomer weer van genieten.

 
Ook Nederland deed mee met de borduursters van Veere. Heel leuk was het om enkele te horen hoe zij het werk gemaakt hadden. Het was hun wekelijkse Handwerk cafe op de dinsdagmiddag.  Hier zie je het wassen van de wol in het speciaal daarvoor gebouwde gebouw in Veere. De wol werd gewassen met van het kerkdak opgevangen regenwater omdat er om Veere alleen maar zout zeewater was.

2 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Dat was echt spekkie naar jou bekkie, in Veere!
Aparte werken .Hopelijk kan ik er nog eens van genieten, als we in de buurt zijn In elk geval wil ik mijn quilt nog zien hangen in Kapelle. En de opening in de kerk Goes bijwonen.
Fijne zomer in Schotland!

Nienke zei

Oh wat keuk Marjo. De musea hebben goed werk gemaakt van de quilts en dat in Veere heeft nu ook mijn aandacht, dank voor de tip!