dinsdag 18 september 2018

Geel + Blauw = Groen


Geel + Blauw = Groen
quilt, 50 x 50 cm , 2018

Voor het thema Kleuren uitdaging van www.de-uitdaging.blogspot.com ben ik uitgegaan van mijn lievelingskleuren Geel en Blauw. Daarna bedacht ik wat er dan mee wil uitbeelden en kwam in onze  tuin de spontaan opgekomen zonnebloem tegen. Meerdere tinten geel in 1 bloem kun je niet vinden.
Ik heb met procionverf van mijn-eigen.nl gebruikt omdat ik de korrelvorm handig vind doceren bij het verven van kleine hoeveelheid stof.


In de wasmachine - lekopvangbak een groep glazen potjes in een rij. In de eerste met soda?zout geweekte stof en 1/2 theelepel koele geel , in de volgende 1/4 meer en zo voort. Voor het geel heb ik een dunne katoen gebruikt. (babylakentje)
Daarnaast heb ik de laatste 2 kleurmengingen een gaaskatoen geverfd. Deze heb ik niet geknipt maar in stroken gescheurd zodat er rafelrandjes aan zitten. Voor het hart van de zonnebloem.
Voor het blauw dat de lucht wordt heb ik flanel gebruikt. Al gebruikt flanel zodat er een dunne rullige structuur is. De lucht in de zomer zindert en is dus niet plat. Hier heb ik 4 stroken geverfd oplopend in hoeveelheid verf.


Een dag er na de lapjes uit de potjes en het lichtste geel samen met het lichtste blauw in een pot gedaan. Zo steeds de 2 kleuren gemengd.
De lichtste tinten voor dun katoen en de donkerste voor de  dikke wat groffe katoen.
Spannend is het dan of ik genoeg van elke kleur geverfd heb.


De kleuren garen er bij gezocht. De bloembladeren met de naaimachine gemaakt en alles gaat dan mee op vakantie om voor mijn tentje de quilt te maken.



De gele bloembladerenstof op dunne vliesline gestreken met de rand omgevouwen in lijnen machinaal doorgestikt.
De blauwe flanel stroken op de tussenlaag gespeld.
Cirkel uitgezet net boven het midden en elk blad op de hand vastgenaaid. De donkerste boven want daar is de bloem het donkerst met de kop hangend. Met een verspringing van voor en achterbladentint als de tintwisseling komt.
Bladeren zijn van de dunnere stof. 2 lagen op elkaar in vorm gestikt en gekeerd. Dan op de hand op het blauwe flanel gequilt in nerfvorm.
Steel is van het groffe katoenen en met vouw aan de ondergrond bevestigd.



Het hart van de bloem als laatste. Het dunne gaas in dunne stofbreedte repen dubbelgevouwen vastgenaaid van buiten naar binnen in de cirkel.


Het middelste hart is 2 stroken dubbelgevouwen van klein naar buiten werkend steeds groter wordende cirkel die er daarna in zijn geheel is opgenaaid.
Dan als laatste de cirkel verder gevuld met wat meer platliggende stroken van het gele gaas. Bij elkaar 7 x 1 m 40.
Als laatste het blauw van de achtergrond doorgequilt op de hand. in de bovenste strook heb ik de verfvlekken gevolgd en bij de 3 stroken er onder naar beneden steeds meer de vormen volgend gequilt.



En van alle zelf geverfde stof was nog wat over al was het van de gele bloembladeren alleen de afgeknipte stukjes.


Zonnebloem in eigen tuin


2 opmerkingen:

Hannie zei

Wat leuk om te lezen hoe de quilt vanaf de start is opgebouwd. Mooi geworden ����

mia zei

Leuke uitleg van jouw zonnebloem, prachtige kleuren straalt van het scherm af.