maandag 31 mei 2021

1 Spijkerbroek / 1 Jeans

 

1 Spijkerbroek / 1 Jeans

50 x 50 cm, 2021

voor het thema : "Jeans" van De-Uitdaging.blogspot.com

Jeans komt van  "de Nimes". De naam voor een stof die origineel dus uit Nimes in Frankrijk komt. Sterk weefsel door de keperbinding en het gebruik van sterke katoendraden. Het bleek een heel goede stof te zijn voor de mannen in de Goldrush tijd om te dragen in de goudmijnen van het Wilde Westen. Om uitscheuren van de zakken te voorkomen werden de hoeken van de zakken verstevigd met een soort popnagel. Vandaar de benaming Spijkerbroek. Ik heb ze wel gedragen maar heb ze nooit erg lekker gevonden. Maar van mijn zoon heb ik een hele stapel oude broeken. Nu leek het mij een uitdaging om juist  de naden en stiksels te gebruiken voor een quiltonderwerp. Want niet alleen is de stof heel specifiek maar ook de manier waarop een broek is genaaid maakt het tot Spijkerbroek /Jeans. En dan ook maar een afbeelding van een daarbij passend landschap  gemaakt uit 1 broek.  Door het dragen zit er kleurverschil in de donkerindigo geverfde broek. En de broek heeft de onvermijdelijke gaten.


De ingang van de goudmijn bestaat uit de zijnaden van de onderkant pijpen ( die het donkerst zijn). Doorgestikt met zwart en heel donkerblauw garen en naar de voorkant van de mijningang een beetje donkermosgroen. 



Van de zoom van de broekspijp de rails de mijn in gemaakt. De lusjes van de tailleband zijn de bielsen. 



Dan de wielen van de lorrie gemaakt van de knopen uit de gulp. Een zijnaad weer als rails.



De Lorrie is gemaakt van de achterzak met die beroemde  "Spijkers". Er kan nog steeds iets in de zak.



De tailleband sloot ook met een metalen stutknoop die hier de ingang van de goudmijn markeert. Het metalen nummer is het modelnummer van deze Jack Jones broek.



Op de achterkant is het quiltwerk te zien. Deels machinaal maar het meest op de hand want de dubbele stiksels daar waag ik mijn naaimachine niet aan.

 


En dan de "Gaten". Ook al een reden waarom ik geen spijkerbroek meer draag dan zelfgemaakte. Wie koopt er toch een broek waar de "fabriek" de gaten er al voor de eerste draagbeurt in maakt. Raadsel wanneer die mode eens over is. Gaten door dragen prima maar door de commercie bedacht daar doe ik niet aan mee.

Hier 3 soorten gaten.

Een messcherpe snede recht op de draad maakt een rechthoekig gat. 

Een winkelhaak in de sleetse stof maakt een rond gat met lange rafels.

Een sleetse plek kan zelfs tot op de draad verslijten en dan een gat maken.

 

Dus ook een gat kan een decoratief dingen zijn met gaten in denimstof. 

Hier vormen de versleten stukken van de broek een berglandschap waar de goudmijn zijn ingang heeft.

En er is nog stof over.




 

3 opmerkingen:

Bianca zei

Wat leuk geschreven en heel mooi gemaakt!
Ja, die spijkerbroeken….
Moet bekennen dat ik weleens een hele fijne spijkerbroek hersteld heb met verschillende lapjes erop.

Margarethe Janssen zei

Inspirerende quilt, Marjo. De verwerking van de verschillende onderdelen van de broek is bijzonder. Margarethe.

Hannie de Beer zei

Wat een leuk verhaal! En inderdaad repareerden we vaak de spijkerbroeken!, maar deze is wel hel creatief verwerkt!