dinsdag 18 oktober 2011

The Cairn - Wegwijzer

Uitzicht vanaf de Haystacks, Lake Distict , Engeland.
The Cairn :
een stapel stenen die de weg wijst in de bergen.
In plaats van paaltjes liggen er stapels stenen die door de bergwandelaars ook steeds weer aangevuld worden. Hier zie je cairns op het pad van de Haystacks bergopwaarts. Het is een beroemde berg in het Lake District met een steiging van 700m waar je best steile stukken in hebt zoals je terugkijkend op de foto kunt zien. Ik neem altijd een steen van het begin van de wandeling mee om op de bovenste cairn te leggen. Elke keer dat een top van een berg is bereikt is dat de beloning : bij te dragen aan The Cairn. Ook neem ik een steentje mee terug van de omgeving van de cairn als souvenier liefst een beetje in de vorm van de top. Er liggen al vele stapeltjes met stenen met namen en data in ons huis.

Dit is mijn textiele interpretatie van The Cairn. Ik heb een langwerpige lap stof gequilt met heel dikke vulling en kiezelvormen laten ontstaan door met zwart garen de restvormen tussen de " kiezels" plat te quilten. De "kiezels zijn daarna met goudgeel garen rond/ovaal gestikt.
Op de "kiezels" heb ik met stewart gill verf ( www.mijn-eigen.nl ) kleuraccenten aangegeven.

De langwerpige lap is om een textiele dikke gequilte bodem gedrapeerd en staat nu dus driedimensionaal als een stapel stenen dat ook als een pad omhoog loopt. De Cairn-wegwijzer was het eerst te zien op de expositie "Kunst in de Zuiderkerk " 8-10-2011.

Vieuw from the Haystacks, Lake District, England.
The Cairn:
A heap of stones to mark the way in the mountains. On the picture you see the path on the Haystacks with cairns. A steep ascent of 2,00ft or 700 m. I always bring a stone from the start of the walk to the summit cairn. My reward for getting to the top: adding to the top Cairn. I take a small stone from the surrounding as a memento, specialy if I can find one in the shape of the top.
I have several piles of stones with names and dates in our house.
This is my textile interpretation of a Cairn. A long strip of textile with a very thick batting is made into a 3D quilt with heavy quilting in the black parts so the stones pup up from the material. The stones are painted with stewart gil paint from www.mijn-eigen.nl. The long strip is draped round a textile base and form a Cairn and a road of stones upwards. The Cairn-wegwijzer was first showd at the exhibition "Kunst in de Zuiderkerk" 8-10-2011.

6 opmerkingen:

Ineke zei

Wat is dat mooi!!!

mia zei

Ik zag the cairn in het echt op de tentoonstelling in de Zuiderkerk, prachtig ontworpen en bewerkt.
gr.mia

marjolijn zei

Ziet er prachtig uit. Ik hoop hem eens in het echt te mogen bewonderen (zowel de echte Cairn als jouw kunstwerk).
gr. Marjolijn

Anoniem zei

Wat een prachtig werkstuk. De natuur kan ons veel inspiratie geven.
Marjo

christina zei

Wat is dit een mooi kusntwerk geworden.

Hannie de Beer zei

Fijn, dat het me nu lukt om een reactie te plaatsen! Heb je iets veranderd aan je instellingen?

Prachtig dit werkstuk,The Cairn! Ik hoop het nog eens in het echt te kunnen zien.