dinsdag 22 maart 2016

2 Quilts ook weer thuis van de Miniatuurquilts Tentoonstellling Quiltersgilde 2016


As the crow flies/ in een rechte lijn
30 x 70 cm, 2014
Deze quilt heb ik in 2014 voor het thema "Vogelvlucht" gemaakt voor De-Uitdaging.( Zie label: As the crow flies voor het verhaal bij de quilt) Vanwege het woord Vogelvlucht heeft het deze Engelse titel , het betekent hemelsbreed. Ik had de quilt nu naar de Miniatuurquilts TT in Hilversum gestuurd omdat de lokatie van de Regenboogkerk er ook op staat. Daarom had ik een oranje papieren pijl  met de tekst U bevindt zich hier er op bevestigd.



De 3e quilt op de TT was "Prinsengracht 246" uit 2015
In de Quiltnieuws stond een oproep om een quilt te maken voor een artikel over Deuren.  Ik kende een paar deuren waar ik echt wel eens achter wilde kijken Dus dat werd mijn uitgangspunt.
Op de Prinsengracht 246 in Amsterdam is nu een dicht getimmerde beneden etage waar vroeger de houtdraaierij was van mijn man's opa. J.J. Stoeckart. Hij had daar zijn eigen bedrijf met een aantal medewerkers.
 Prinsengracht 246
30 x 30 cm, 2015

In de 30-er jaren had de houtdraaierij de opdracht om nieuwe vazen te maken voor de Westerkerk- toren. Daar is toen een foto van in de krant gekomen. De krant heeft toen een foto aan opa gegeven en het krantenartikel is ook bewaard.
Van de z/w/ foto heb ik een digitale foto gemaakt en deze op A4 stof geprint. Daarna de print door gequilt in verschillende grijstinten.Er om heen de stenen stof ( een oranje canvas)  en de tegelstof (de verstevigingsstof van herenkostuums) doorgequilt. De witte stenen zijn geschilderd en het huisnummer met de naaimachine er op gezet.

Boven de deuren kun je ook nu nog zien dat de naam van de houtdraaierij was:
" Eerste Ned. Hoedenvorm Industrie"  Dit heb ik met textielpotlood in de blauwe kleur met rode hoofdletters nagemaakt.

Dit is de "originele" foto van de werkplaats achter de deuren.
De deuren heb ik er voor bedacht want nu is de ruimte verstopt achter grote platen underlayment. Toch eens uitzoeken wat er achter zit.
In een gesprek met de houtdraaiers op de OEQC kwam de houtdraaierij wel ter sprake. 1 van de mannen kende het bedrijf uit zijn jeugd en stond er wel als jongen voor de ingang te kijken naar de werkzaamheden. Misschien kom ik nog eens iemand tegen die er wat over kan vertellen.
Ondanks dat er in de reactie op mijn inzending van foto en tekst stond dat dit zeker gebruikt zou worden heeft de quilt niet een plaatsje gekregen in het artikel. De quilt was in ieder geval passend bij het thema Architectuur van de Miniatuurquilts TT van dit jaar. 
De quilt blijft in ieder geval in de familie want het was een verjaardagscadeau aan mijn man vorig jaar. Hij schijnt op zijn opa te lijken qua karakter maar was 14 dagen oud toen opa overleed.

Geen opmerkingen: