woensdag 16 maart 2016

DUDOK, Stadsbouwmeester op de MINIATUURQUILTS tentoonstelling van het Quiltersgilde


DUDOK Stadsbouwmeester
quilt, 50 x 50 cm,2015

De Miniatuurquilts Tentoonstelling van het Quiltersgilde zit er weer op. Het waren 4 erg leuke dagen van 1e dag helpen bij het opbouwen en klaar zetten van de workshops. Dan de 3 dagen met bezoekers en deelnemers aan mijn workshops. Echt genieten hoe er zoveel mensen liefde hebben voor textiel en hier creatief mee willen werken. Het was erg leuk om mee te werken in het team van deze tentoonstelling.
Nu alle materialen enz weer opgeruimd zijn kwam de 1e van de 4 quilts op de TT van mij weer thuis.
Dus daarom eerst hier maar een verhaal over.



Voor het thema "Architectuur" heb ik de quilt "DUDOK Stadsbouwmeester"gemaakt omdat ik ben geboren en getogen in Hilversum. Er is zoveel keuze aan ontwerpen van de architect Willem Dudok dat ik de keuze heb gemaakt om gebouwen die we goed kennen van binnen en van buiten uit te beelden op mijn quilt
Links boven is mijn lagere school,de Bavinkschool op de Bosdrift.
Een erg strak en zakelijk gebouw waar ik de lange gangen vroeger als erg donker en koud ervaarde.
Het heeft net als het Raadhuis een compositie van horizontale en verticale vlakken. Met de laatste Open Monumenten dagen ben ik er weer in geweest en nu komt het veel lichter en vrolijker over dan in mijn herinnering.

Rechtsboven is de lagere school van mijn man de "Multatulischool" tegenover het mediapark en "Beeld en Geluid". Hoge raampartijen en ook met een schoorsteen die opvalt in het ontwerp.

Deze keer heb ik de titel van de quilt op de voorkant, net als bij architecten op hun bouwtekeningen.


In het midden het Raadhuis(Gemeentehuis) van Hilversum waar mijn man en ik getrouwd zijn in 1982.
Dit is een van de beroemste gebouwen van Dudok. Met een vijver er voor die hier over gaat in de lucht van de onderste 2 scholen.


De Fabritiusschool in H"sum - Zuid is de enige school met een grote rieten kap. Daar zijn onze zoons op school geweest. De school was verdeeld over 2 gebouwen want de school rechtsonder was de dependance en had vroeger de naam Catharine van Renesseschool. Ik was er actief in de ouderraad, leesmoeder, knutsel en werkstukken en heb ik met veel plezier tot vorig schooljaar als overblijfjuf gewerkt.

De school aan de Egelantierstraat heeft een heel mooi rank torentje bekleed met geglazuurde tegels en was 26 jaar ons uitzicht vanuit ons huis. Hierboven heb ik een bouwtekening van het dak als vlakvulling gebruikt.

Om de gebouwen in maat op de stof te krijgen heb ik ze getekend en dat in spiegelbeeld getekend. De papieren heb ik doorgestikt op de achterkant van de stof. Zo kreeg ik de contouren van de gebouwen


 Daarna alle papier er af halen en aan de voorkant de detail met verschillende stoffen en textielverf invullen.


2 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Een fraai en doordacht ontwerp! We hebben het nu ook in het echt kunnen zien! Het was inderdaad een mooie expositie!

mia zei

Wat architectuur betreft zat je goed in Hilversum met de bekende bouwers. Quilt zag er goed uit,