donderdag 21 maart 2019

IJsblokjes verven bij gebrek aan sneeuw


Resultaat van met ijsblokjes verven van katoen

Het is onderhand maart en de sneeuw komt vast niet meer. Ik had wel een aantal lappen katoen liggen die in soda/zout bad waren geweest en nu met knijpers en elastiekjes klaar lagen. 
Wachtend op de sneeuw.


Dan toch maar het alternatief uitproberen want zo neemt het werkplek in.
5 bakjes voor ijsblokjes gevuld met water en na een paar uur zijn ze klaar.
Bij sneeuwverven deed ik altijd wat sneeuw eerst dan poederverf en een beetje sneeuw er op tegen het stuiven van de verf.. Nu dus wat ijsblokjes dan verf en weer ijsblokjes. Maar zoals er veel sneeuw kan zijn, ijsblokjes zijn bij elkaar maar een klein beetje water. Dus dat werd nog een voorraadje blokjes maken voor de volgende emmer.


Ik had grote knijpers gekocht maar die gaan niet echt goed bij dikkere hoeveelheid stof.  Metalen fruitschalen van de kringloper doen het wel heel goed bovenop de emmer.


En dan hangt het katoen na het spoelen en eerst buiten druipen te drogen aan het droogrek. Altijd leuk en spannend om de pakketjes uit te pakken
De blauwe verf doet het veel beter dan de gele, deze heeft maar weinig resultaat. ook heb ik na het smelten van de blokjes maar water over het verfpoeder gegoten want een deel van de verf lag er nog bovenop.


Toch werkt het wel al vind ik het sneeuwverven beter gaan. Of ik moet een grotere hoeveelheid ijsblokjes hebben. Ik denk dat de lucht in de sneeuw voor een betere spreiding van de verf zorgt.


De 2 niet meer zo witte t-shirts zijn ook weer te dragen.


Dan toch ook maar die 2 gekregen blouses, oranje en paars  wat moet ik er anders mee, in een verfbad met een babypolo. We hebben sinds kort een achternichtje. wie weet wordt het wat voor haar.

De paarse is allerlei vlekken blauw en het paars minder vel van kleur. Die kan ik dragen zo. maar de oranje is niet mooi al lijkt het hier op de foto niet meer oranje maar roze. Die gaat maar op de stapel experimenteer lappen. Polo- tje is erg blauw geworden. Blijkbaar is daar de gele verf niet langs gekomen.
Al met al is ijsblokjes verven een alternatief voor het sneeuwverven maar dan kan ik het ook met in water opgeloste verf in afwasmiddelpotten zoals ik al jaren geleden deed.


3 opmerkingen:

Margarethe Janssen zei

De blauwe lappen zien er goed uit.

mia zei

Ziet er leuk uit vooral de blauwe lappen, als ik met ijsblokjes verf dan haal ik twee van die zakken bij de supermarkt op een emmer, duurt langer voordat het allemaal gesmolten is, maar door het 24 uur te laten staan best wel goed resultaat.

Hannie de Beer zei

Altijd de moeite waard, om uit te proberen! Mooi de blauwe lappen. En de andere zijn ook altijd bruikbaar!