vrijdag 29 maart 2019

" Floris 50 jaar jeugdheld " Expositie in Museum van de 20e eeuw in Hoorn


 Expositie

Floris 50 jaar jeugdheld
in 
Museum van de 20ste Eeuw,  Hoorn
t/m 15 september 2019


Met mijn man en schoonmoeder naar de Floris expositie geweest.. Als je er binnen komt zie je direct de tv met de intro van het tv programma. En dan natuurlijk de tekst: muziek Julius Steffaro.
Dat is dus het pseudoniem voor Jan Stoeckart, mijn schoonvader.
Ik groeide op met dat mijn oom Kris van de Velden in de serie speelde (de Blinde die weer kon zien door de medicijnen van de kwakzalver) en mijn man dat zijn vader de muziek en die bekende tune had gemaakt.


 Samen kijken naar de film en de tune die daar continue wordt gespeeld.


Floris en Sindala hebben uiteraard hun eigen vitrines met veel foto's en kleding.


En waar wij natuurlijk naar kijken. "Wat schrijven ze over de muziek?"


Een documentaire over het maken van de serie werd op een muur geprojecteerd. Deze hadden we nog niet eerder gezien. En wat zo leuk was. Daar was Jan Stoeckart aan het werk met stopwatch bij de filmmuziekmontage in 1969.  Foto" s zijn door mij genomen  tijdens de projectie op een gewitkalkte muur dus ik ben al blij dat er iets van gelukt is. Documentaire duurde 30 min dus weer over doen zou wat geduld vergen.

 De achterste persoon is de componist Jan Stoeckart


Hier net een andere close-up.
Hieronder het Promenadeorkest die de muziek uitvoerde. Daar was Jan trombonist. Mijn schoonmoeder zag nog veel bekende zoals trombonist en vriend Wijnand Severstern.


De muziek van de tv-serie is een onderdeel van mijn jeugd maar ook inspiratiebron voor mijn werk nu. Voor het thema "Muzikale Verbinding" voor www.de-uitdaging.blogspot.com maakte ik deze quilt. 50 x 50 cm in 2013. Links mijn oom Kris van de Velden en rechts Floris


Voor de tentoonstelling van Europese Quiltersgildes maakte ik in 2015 deze kleinere quilt. 30 x 30 cm. Floris , The Tune.

Het Museum van de 20ste eeuw is in Hoorn in een voormalige oude gevangenis. Vol met voorwerpen gerangschikt op thema. b.v. radio's Ik zag er mijn allereerste eigen transistor radio. Luisteren naar Radio Veronica kon ik zo zelf zonder dat mijn ouders mijn muziek hoefde te horen.



Verder was er een marklin treintjes expositie.
En zagen we meerdere malen dit Klokken theeservies. Dankzij de Kringloper hebben we nu de theepot. Toen mijn zoon ziek was stootte ik de modern witte  theepot tegen het hardstenen aanrecht. Geen tijd en zin om op zoek te gaan naar een nieuwe pot zag ik deze bij de kringloper en we hebben er al weer een tijd plezier van wat de theepot is bekend bij meerderen en dat maakt het een talkingpoint.

In het West Fries Museum was er een tentoonstelling van bananenbast kleding.
Kinderkleding uit de V.O.C. tijd nagemaakt met dit vezel. Het materiaal lijkt een kruising tussen in vormgeknipt papier en textiel.


3 opmerkingen:

mia zei

Mooi bezoek vol herinneringen en inspiratie zoals je al in je quilt liet zien.

Hannie de Beer zei

Twee mooie exposities met voor jullie heel veel herinneringen . Is de tt. Van Floris dezelfde als ik zag enkele jaren geleden in Nijmegen?

Margarethe Janssen zei

Mooi de expositie over mijn jeugd tv-serie Floris. Mijn kinderen hebben ook genoten van deze serie,tijdens een herhaling en speelde buiten met fietsen en vlaggen alles na. Margarethe.