maandag 4 maart 2019

Schaduw die ik meedraag


Schaduw die ik meedraag
Quilt 40 x 60 cm,2019

Thema Schaduw bij de www.de-uitdaging.blogspot.com  

Met veel verschillende schaduwideeën in mijn hoofd kwam ik steeds op deze.
De "Schaduw die ik meedraag"

Het laatste jaar van onze zoon is de schaduw die ik mijn verdere leven mee draag.

De quilt heeft als ondergrond een ecoprintlap gemaakt met de bloemen die we terugnamen van de uitvaartbijeenkomst van onze zoon. Omdat ze nog lang stonden waren ze te gedroogd om goede print te geven. Maar voor deze quilt zijn ze prima.
Daarop heb ik de de schaduw van de persoon gemaakt van  verschillende grijstinten tule en organza en een grijze katoen. De vormen en kleuren worden naar achteren toe steeds vager.



Vooraan sta ik met vlechtje ( heel veel tinten beige garen machinaal gestikt en de dradenuiteinde loshangend gevlochten) en een blouse van zelf gesneeuwverfde katoen.


In het schaduwdeel staat rechts Peter in zijn zwarte promoveerpak .zoals op een foto als hij net zijn bul krijgt.


 Daarachter met wandelstok als het lopen minder goed gaat met het rechterbeen.


Daarnaast een deur, symbool voor het weinige bezoek dat hij en wij kregen toen men wist dat hij ziek was. Blijkbaar gaat men niet op ziekenbezoek bij een terminaal patiënt. Slechts enkele vrienden en enkele familieleden.

Met het ziekenhuis bed is er ook al snel een kantelbare rolstoel nodig. Zo kon Peter nog wel werken aan het herschrijven van zijn scriptie in te publiceren artikelen. En communiceren met de buitenwereld.


Het ziekenhuisbed met links de tillift als symmetrie met de papegaaibeugel.



 De ecoprint lap aan het begin van het werk.


Onder de ecoprintlap een iets verdikking van de quilt op de plaats waar de persoon komt.


6 opmerkingen:

mia zei

prachtige gemaakte herinnering

miekequilt zei

Wat een prachtig werk. Heel indrukwekkend.

Margeeth zei

Heftig, Marjo.

Jo Huijsman zei

Een waardevolle herinnering quiltv

Hannie de Beer zei

Een bijzonder en mooi werk , zoals je zei, draag je deze schaduw altijd mee....

Hélène zei

mijn hart breekt bij de betekenis van deze quilt, wat heb je dat prachtig verwerkt