vrijdag 28 juni 2013

Movement : Tandwielen, Wheels

 
Movement
Tandwielen, Wheels
 
Driehoekig, lengte zijde 25 cm, 2013
 
Geselecteerd voor de Nederlandse deelname van het Quiltersgilde voor
De European Quilt Association
Tijdens het "Festival of Quilts"2013, Birmingham U.K.
 
De oproep van het Quiltersgilde was een driehoekige, geheel oranje, quilt met het thema Movement ( beweging)  zonder randen en signering aan de voorzijde te maken. Ook de achterkant moest oranje zijn. Omdat er een brede tunnel aan de achterkant aan de lange zijde moest leek mij dat de quilts als een vlaggenlijn zouden komen te hangen. Later kwam ik te weten dat de driehoeken als zeshoek zouden komen te hangen. Dus eerste ideeën gingen niet door. Omdat de quilt dus meer van alle kanten kan worden opgehangenen heb ik mijn ontwerp gebaseerd op het Engelse woord movement wat tandwielen en of horlogebinnenwerk kan betekenen. Omdat deze altijd in beweging zijn leek mij dat wel passend. Hier onder detail van een hoek.


 
Voor de achterkant een hiervoor met rode en gele stofverf gesneeuwverfde lap. Stevig doorgequild in meandermotief zodat de driehoek mooi recht komt te hanegen.

 
Voor de voorkant op de oranje katoen meerdere lagen organza om een meer roestig metaaloranje te krijgen.

 
 
Voor de tandwielen heb ik de zelfde zelfgeverfde katoen gebruikt. Met boekbinderslijm ingesmeerde lapjes heb ik laten drogen over de achterkant van schoteltjes. Hierdoor kreeg ik de perfecte cirkels die ook in vorm bleven na het doorstikken op de top/ondergrond. De tandraderen aan de buitenrand van de tandwielen zijn eerst meerdere lagen met stiksteek doorgestikt in vorm en daarna de restvormen er af geknipt.  Daarna op de hand de bewegingslijnen gequild tussen de tandwielen.
 

 
Voor de ophanging dus die verplichte enorm brede tunnel waar ook de naam etc met stift opgeschreven moest worden.
 

 
 
Omdat de quilts in Birmingham, Engeland te zien zullen zijn en mischien voorlopig niet in Nederland laat ik nu wel de hele quilt zien op mijn blog. 2 jaar geleden mocht mijn "Circle of Friends" ook mee naar de Festival of Quilts expositie en deze toert nog steeds rond in Europa. Ik weet niet of het Quiltersgilde de toerende quilts ook in Nederland zal laten zien op een TT. De Tandwielen zal ook op toer gaan en pas na 2014 weer terug zijn. Ik ga naar Birmingham om deze tentoonstelling te bekijken en ook mijn "Flora Macdonald" doet daar mee in een wedstrijd", thema  "Transported".
Hier onder nog de foto die ik op het internet vond bij afbeeldingen van Tandwielen en meehielp bij het ontwerpen van mijn quilt. Ik had voor deze keer geen eigen foto's en zo snel geen tandwielen in de buurt die als model konden dienen, wel de schoteltjes.

 
Movement: Wheels, Triangle  quilt, sides 25 cm, 2013
Selected for the Dutch selection of the Quiltersgilde for the Europian Quilt Association for the Festival of Quilts 2013 in Birmingham, U.K.
The colour orange is self-snowdyed cotton. Front and back had to be orange and  with no edgebinding. There would be 12 selected to be hanged in 2 hexacons. So the design is based on the movement or wheels of a watch or machine so it can be seen in anyway you hang it. The back is quilted in meanderpattern so it will be hanging staight by itsself. The front has several layers of metalic looking organza and on top of that the wheels made of the self dyed cotton stiffened by bookbindersglue. Than the wheelsform are quilted on the top and the restparts cut off. Motionlines are handquilted between the wheelsforms. At last the ordered big thunnel with names etc written on it. Picture of the wheels is from the internetsside: Pictures of wheels.

5 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Een echt mooi quiltje, met leuke bewerkingen, het is geen wonder dat je werkje is geselecteerd!
Wat zal het een leuk gezicht zijn, zo met 2x 6 driehoeken bij elkaar, ook als ze op reis gaan!

janneke zei

Gefeliciteerd dat je oranje quilt mee mag.
En wat leuk je uit gebreide beschrijving te lezen.

Frederika zei

Gefeliciteerd met je. Het is ook een erg mooie driehoek en bedankt voor de tip met het schoteltje.

Judy zei

Wonderful piece!

Anoniem zei

Gefeliciteerd. Leuk dat hij is geselecteerd.